Literatuur

Wij houden ons voortdurend op de hoogte op het gebied van o.a. (online) marketing, de retailwereld en de ontwikkelingen van internet. Wij delen dan ook graag alle relevante en inspirerende boeken, artikelen en quotes die wij lezen en tegenkomen.

Boeken

"Het einde van winkels"

Prof. Dr. Cor Molenaar is Hoogleraar eMarketing&Distance Selling en schrijver van o.a. "Het Nieuwe Winkelen" en "Het einde van winkels?". Bestel hier!

In September 2011 heeft hij zijn nieuwste boek: "Het einde van winkels?" uitgebracht waarin hij de strijd en gevaren van de retail analyseert. Maar ook beschrijft hij de talloze kansen en mogelijkheden waarmee de retail het tij kan keren. Hij behandelt het nieuwe koopgedrag van consumenten (het nieuwe winkelen), de evolutie van de retail (hoe het was, hoe het is en hoe het moet worden) en laat zien hoe de toekomst voor de winkel er daadwerkelijk uit gaat zien.

Quotes uit het boek "Het einde van winkels?":

  • "Er is opeens een keuze tussen webwinkels en winkels, tussen beleveniswinkels van fabrikanten en de standaardwinkels in de winkelstraat, tussen lokale winkels en winkels verder weg in een winkelcentrum."
  • "Het is niet meer vanzelfsprekend om naar ‘de winkel’ te gaan, maar het kopen op zich is dat nog wel! Dit is de uitdaging voor winkels: je klanten motiveren om bij jouw te kopen."
  • "Ook op internet gaat er nog veel veranderen. Veel webwinkels zullen verdwijnen of een kwijnend bestaan hebben, alleen de grote aanbieders en webwinkels die optimaal gebruik maken van de kansen van internet zullen overleven."
  • "Emotieproducten, die je meteen mee kunt nemen en waarbij je de prijs geen belemmering vindt, koop je meteen in de winkel of tegenwoordig ook op internet: zien, willen en kopen."

"Uitverkocht!"

Jim Stolze, schrijver en veelgevraagd spreker heeft in 2011 een nieuw boek gepubliceerd, genaamd: "Uitverkocht!". Hierin beschrijft hij de opkomst en de kansen van de aandachtseconomie. "Het economisch model waarop onze samenleving stoelt moet radicaal om. In plaats van sturen op Return on Investment moeten we sturen op Return on Attention". Bestel hier!

Quotes uit het boek "Uitverkocht!":

  • "Je producten zijn geweldig, maar je verkoopproces in de toekomst wordt bepaald door de hoeveelheid aandacht die het verdient."
  • "Aandacht is de meest onderschatte factor van elk businessplan. Terwijl het een directe impact heeft op je winstgevendheid en klanttevredenheid."
  • "Wat kunnen bedrijven nu nog doen om zich te onderscheiden van de rest? Het antwoord is: aandacht."
  • "Aandacht is net als vertrouwen. Je ontvangt wat je geeft."

“Emotienomie”

Dan Hill, schrijver, spreker en directeur van een wetenschappelijk onderzoeksbureau heeft in 2007 zijn boek Emotienomie gepubliceerd. Hierin worden wetenschappelijk getoetste en in de praktijk bewezen technieken beschreven, om emotie werkelijk te meten en te integreren in je werk. Bestel hier!

Quotes uit het boek “Emotienomie”:

  • “Emoties fungeren als motiverende factor die aanzet tot een bepaalde reactie tijdens het bekijken van reclame”.
  • “Reclame die uiteindelijk niet aantrekkelijk of interessant genoeg is, zal niet in overweging worden genomen”.
  • “Het is onmogelijk om een winnend merk te creëren zonder een unieke persoonlijkheid en beeldvorming in te zetten waar de doelgroep een emotionele binding mee aan kan gaan”.

“Me the Media”

Jaap Bloem, Menno van Doorn en Sander Duivestein zijn drie auteurs die “Me the Media” in 2008 publiceerden. Hierin geven ze antwoord op de vraag: Wat heeft de huidige mediarevolutie te betekenen? Door blijvende veranderingen en technologieën zullen we verweven raken in ons eigen web. Op die manier wordt het leven één groot testlaboratorium voor de verdere ontwikkeling van de mensheid. Bestel hier!

Quotes uit het boek “Me the Media”:

  • “Het leidt geen twijfel: de hectische interactie met webmedia bepaalt steeds meer ons leven en geconcentreerde aandacht is iets van vroeger”.
  • “Me the Media betekent dat wij allemaal afzonderlijk – individuen, organisaties, merken en objecten – samen de nieuwe mediamassa zijn.”
  • “Tijdsbesteding is de schaarste factor en dat gaat ten koste van de krant, de radio en de tv.”
  • “De aard van een medium bepaalt de manier waarop we een boodschap ‘ingemasseerd’ krijgen.”

“Voor een echt succesvol leven”

Bas Haring, hoofddocent aan de Universiteit in Leiden en auteur van o.a. “Voor een echt succesvol leven.” Iedereen wilt een succesvol leven, met leuke voorbeelden beschrijft en concludeert Haring dat het zonder succes in het leven ook kan. Bestel hier!

Quotes uit het boek “Voor een succesvol leven”:

  • “En een succesvol leven is een leven dat iets in gang heeft gezet. Een leven dat niet doodloopt, maar onderdeel is van een doorgaande weg. Maar ik vind het onsuccesvolle leven, het leven op een doodlopende weg, ook een heel mooi leven.”
  • "Groot kan altijd groter worden, maar klein niet altijd kleiner. Het is niet zo handig om te kiezen voor het kleinste. Kleinheid valt namelijk niet zo op."
  • "Mooie dingen moeten we tonen & verstandige dingen moeten we vertellen."
  • "Het begint met iets wat goed of handig is, en het eindigt met een selffulfilling prophency." (voorbeeld: selffulfilling prophency: degene met online video is het gaafst!)

“Verkopen met tegenwind”

Frank van Leer geeft verkoop- en managementtrainingen aan de top van het nationale en internationale bedrijfsleven. In 2006 is het boek “Tobbers en Toppers” uitgekomen en in 2010 publiceerde hij zijn boek “Verkopen met tegenwind”. Hierin beschrijft hij op een heldere manier hoe vanuit ogenschijnlijk kansloze posities weer nieuwe mogelijkheden gecreëerd kunnen worden. De methode van Frank van Leer is de perfecte blauwdruk voor het maken van een 1 minuut durende Bedrijf Video. Bestel hier!

Quotes uit het boek “Verkopen met tegenwind”:

  • “Tijdens de eerste meeting wek je een verwachting, tijdens de tweede meeting presenteer je in hoeverre je ideeën concreet passen bij deze klant, gebaseerd op input van een aantal medewerkers en getoetst aan hun praktijk.”
  • " 'Stel dat...' is een efficiente manier om een echte tegenwerping te onderscheiden van een smoes."
  • "Jouw aanwezigheid gecombineerd met een goed verhaal kan in de juiste meeting je carriere dezelfde lift off geven als 3 minuten met het goede liedje tegenover de jury in een castingprogramma voor een tv-show."

“Nextopia”

Micael Dahlén is professor aan de Stockholm School of Economics en geldt als een autoriteit op het gebied van consumentengedrag, creativiteit en marketing. In 2010 publiceerde hij zijn boek “Nextopia”, waarin hij de kenmerken van de hedendaagse maatschappij en perspectieven op het leven, de zakenwereld en de liefde in de toekomst beschrijft. Dit zijn de tekenen van de expectations society. Bestel hier!

Quotes uit het boek “Nextopia”:

  • “Misschien lijkt het vergezocht om aan de hand van berekeningen uit de wereld van de accounting de reacties van tv-kijkers en de netto constante waarde van tv-series te verklaren, maar in de expectations society is kijken naar Lost niet anders dan scounting: tijd heeft een prijs.”
  • "Nu we in de expectations society leven, durven we een stap opzij te doen en zijn we ervan overtuigd dat we oplossingen zullen vinden, dat we de leiding hebben. Onze steeds verfijndere technologie stelt ons in staat de wereld voortdurend om ons heen te organiseren in elke vorm of gedaante die we maar willen."
  • "We weten dat een clip op YouTube of een post op Facebook wereldconcerns omver kan werpen en legers op de been kan brengen. Kortom: mensen in de expectations society nemen wat ze willen. De generatie van het oude millennium is opgevolgd door een generatie die aan de leiding is: de generatie Boss."

“Purple Cow”

Seth Godin, auteur van de internationale bestsellers van o.a. Purple Cow, De Dip en andere titels:

  • “Mensen die in staat zijn hun ideeën te verspreiden, los van wat die ideeën zijn, zijn de uiteindelijke winnaars!” 
  • "Of je bent een Paarse Koe, of je bent het niet. Of je bent buitengewoon, of je bent onzichtbaar. Maak je keuze."
  • "De P's waar marketeers mee werken - prijs, promotie, publiciteit om er een paar te noemen - werken niet meer. Aan het lijstje moet één bijzondere P worden toegevoegd: de Paarse Koe."
  • Elke dag komen consumenten in aanmerking met zoveel saaie dingen -veel zwart-wit koeien- dat je zeker weet dat ze een paarse koe nooit zullen vergeten."
  • "Wees als bedrijf een 'Purple Cow', dat wil zeggen, wees opmerkelijk, doe het anders dan de anderen waardoor je uitstijgt boven de rest."  

Quotes van bekende sprekers en specialisten

Stephan Fellinger, internet marketing expert:

  • "Aandacht is het nieuwe zwarte goud op internet. Aandacht is de sleutel tot loyaliteit."
  • "Een bedrijf dat loyaliteit wil creëren, moet in staat zijn aandacht af te vangen en op basis daarvan relaties aan te knopen."
  • "Mensen hebben een enorme behoefte om dingen met elkaar te delen, en dat is de kracht van internet."
  • "Wil je met het internet het gedrag van mensen beïnvloeden, dan moet je begrijpen hoe internet het leven van mensen beïnvloedt."
  • "Het draait om aandacht – als je aandacht aan klanten weet te geven, dan kun je relaties aanknopen. Het gaat erom om mensen met elkaar te laten communiceren."

Tonny Loorbach, internet marketing specialist:

"Aandacht is alles en het zou steeds moeilijker worden om die te grijpen en vast te houden."

 

Artikelen

"Online thuiswinkelen groeit verder"

bron: Nu.nl - 22 maart 2012

"QR codes: winkels als interactieve abri's (en andersom)"

Bron: Marketingfacts.nl - 15 maart 2012

"De QR code, onbegrepen maar vol potentie"

Bron: Marketingfacts.nl - 14 maart 2012

"Online Video: 6 tips om het aantal views te verhogen"

Bron: Frankwatching.nl - 6 maart 2012

"Een webshop is meer dan een online shop"

Bron: Emerce.nl - 23 februari 2012

"Sal Khan leert u alles met zijn 3000 video's"

Bron: NRC.nl - 22 februari 2012

"De stormachtige ontwikkeling van online video"

Bron:Marketingfacts.nl - 16 februari 2012

"Gebruik QR-codes in tijdschriften neemt toe"

Bron: Emerce.nl - 1 februari 2012

“Een op de drie winkels verdwijnt”

Bron: Nu.nl - 4 januari 2012

“Onderzoek toont online en offline oriëntatie winkelend publiek”

Bron: Emerce.nl - 21 november 2011

“Meer budget voor video advertenties”

Bron: Emerce.nl - 20 november 2011

“Twintig procent van alle aankopen gaat via internet”

Bron: Emerce.nl - 20 november 2011

Internet verslaat de etalage, De Telegraaf, 28-09-11