Online marketing strategie

Prof. Dr. Cor Molenaar is buitengewoon hoogleraar eMarketing & Distance Selling aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Zijn specialiteit is de combinatie van Internet Technologie & Marketing en de impact van internet op mensen en organisaties. Hij doet op basis daarvan wetenschappelijk onderzoek en implementeert zijn bevindingen in bedrijven.

Met zijn nieuwste boek: "Het einde van winkels?" schudt hij de retailwereld wakker en roept hij op om over te gaan tot handelen voordat het te laat is.

Koopgedrag

Het koopgedrag van mensen is veranderd. Voorheen speelden verkoper en fysieke omgeving een belangrijke rol bij het winkelen: Bezoekers konden zich oriënteren, laten informeren en werden verder geholpen bij het maken van een keuze. Tegenwoordig vergelijkt men eerst de producten en prijzen op internet en beslissen dan waar ze willen kopen. Kopen in de winkel is een keuze geworden, maar niet langer een noodzaak.

Het nieuwe oriëntatie- en informatiegedrag van klanten

  • In het bovenstaande schema is te zien hoe de consument eerst in een oriëntatiefase zit. Door te surfen, chatten, twitteren en te googlen oriënteert de consument zich op een aanschaf.
  • Vervolgens komt de consument in een informatiefase. Wat is er over de aanschaf te vinden aan informatie. 
  • In de volgende stap heeft de consument in z’n hoofd al een keuze gemaakt. Waar is deze keuze het best te halen, en: waar wordt de consument het meest door geprikkeld? In deze fase vindt ook overleg plaats met partner of verkoper.
  • Uiteindelijk gaat de consument na deze fasen over tot actie: de aankoop.

Levensmiddelen en huishoudelijke artikelen worden nog veel lokaal gekocht; emotieproducten worden er vaak in een opwelling bij gekocht. Bewuste aankopen worden steeds meer via internet gedaan.